KONFLIKTKOMPETENT

Det er ikke længere nok at have en organisation, som består af fagligt kompetente medarbejdere - I er også nødt til at være konfliktkompetente. Resultater skabes via teamwork, og teamwork indebærer at uenigheder og modsætninger skal overkommes. For nogle er det konfliktfrie samarbejde et mål, for os er det en illusion. Vi tror kort sagt ikke på, at det er muligt at samle et team af mennesker, der er brændende engageret i deres arbejde, og som samtidig aldrig er uenige. Faktisk ville vi være bekymrede på organisationens vegne, hvis de var det. De stærkeste samarbejdsrelationer kan nemlig holde til uenigheder og modsætninger, ja, faktisk formår man at transformere disse til kreativitet og endnu bedre løsninger. At forløse uenighedens kreative potentiale kræver imidlertid en konfliktkompetent samarbejdskultur.

Konfliktkompetencen bor i kulturen, men understøttes af den enkelte leder og medarbejder. Det kulturelle aspekt handler om at etablere en professionel uenighedskultur, hvor I har defineret klare forventninger til kommunikationsformer og procedurer, når konflikterne opstår. Er du leder i en organisation, er det dit ansvar at fremme en professionel uenighedskultur.

For den enkelte medarbejder og leder er det at være konfliktkompetent en kombination af selvindsigt & konfliktforståelse (hovedet), praktiske kommunikative færdigheder (hånden) og modet til at være i konflikten (hjertet).

I vores nye bog fra januar 2022 “Konfliktkompetent. Fire nøgler til fastlåste situationer” kan du læse mere om konfliktkompetence og ikke mindst om, hvordan den udvikles.

Steen Hildebrandt skriver om bogen: “Imponerende bog, nyttig bog”

Hvad kan vi hjælpe med?

I Perspektivgruppen har vi mere end 30 års erfaring med hjælpe virksomheder, teams, ledere og medarbejdere til at navigere mere kompetent i de spændingsfelter og konflikter, som opstår, når mennesker mødes for at samarbejde. Opgaverne spænder vidt: fra træningsopgaver, der handler om at forfine indsigt og opbygge færdigheder hos medarbejdere og ledere, inden konflikterne opstår, til mediation mellem parter, som er kørt uløseligt fast og har brug for en neutral konsulent, der kan facilitere dialogen. Nedenfor kan du læse mere om, hvad vi kan hjælpe med:

  • Konsultation på samarbejdsproblemer og konflikter. Vi har mange erfaringer med at designe og afvikle og rådgive ind i sammenhænge, hvor der er samarbejdsproblemer og konflikt mellem større grupper af medarbejdere eller medarbejdere og ledere. Vi kan både bistå i undersøgelsen og udredningen af problemerne og i rådgivning om og facilitering af udviklingstiltag, der retablerer samarbejde og dialog. Vi sætter en ære i “at holde med organisationen” og undgå at danne alliancer med parter i konflikten, og vi er kendt for at turde sige, hvad vi ser.

  • Mediation. Undertiden kan konflikter afgrænses til at omhandle enkeltpersoner og / eller enkeltsager. I disse tilfælde kan mediationsforløb være vejen frem. Mediation handler om, at en ekstern, neutral mediator faciliterer en samtale mellem to parter med henblik på, at disse selv finder frem til en løsning på sagen og genetablerer et funktionelt samarbejde. Vi taler altid først med parterne hver for sig med henblik på at sikre os, at der er både evne og vilje til at skabe en forbedring i forholdet og finde en løsning. Derefter faciliterer vi dialogen frem mod bæredygtige aftaler.

  • Individuelle coachingforløb. Vi har alle vores egen foretrukne konfliktstile og -strategier i mødet med konflikt. I det individuelle coachingforløb vil vi arbejde med, at identificere dine (uhensigtsmæssige) mønstre, undersøge hvilke antagelser, der styrer din konfliktadfærd og sammen planlægge og efterprøve nye veje at betræde.

  • Kurser og kompetenceudvikling. Vores kursusforløb i konfliktkompetence er på én gang teoretisk velfunderede og enormt praktiske. Vi har det princip, at al teori skal følges op med øvelser, og på vores kurser, bliver deltagerne derfor konsekvent aktiveret og udfordret til at prøve af og reflektere. Omdrejningspunktet for kurserne er KNUS-modellens© fire konfliktnøgler (Kontaktfuld, Nænsom, Undersøgende og Sindig), som vi har beskrevet i vores bog "‘Konfliktkompetent’. Vi har erfaringer fra mange brancher og organisationer, og skræddersyr gerne forløbene, så de passer nøje til jeres behov, hvad end I er en stabsfunktion med mange interne interessenter, en kundeservice, der skal tackle frustrerede kunder, eller et dagtilbud, som vil styrke forældresamarbejdet.

  • Foredrag, oplæg, workshops og fyraftensmøder. Går behovet mere på inspiration og viden om konfliktkompetence end egentlig træning, kan Perspektivgruppen levere kortere indlæg i høj kvalitet. Hvad end det er en “20 minutters TED-talk” eller en workshop på 3 timer er vi klar til at inspirere og skabe refleksion.

 Tøv endelige ikke med at række ud for at høre nærmere om, hvordan vi arbejder, og hvordan vi kan hjælpe jer.