Du kender det sikkert, måske endda fra din egen arbejdsplads. Ofte er det et svar på effektiviseringskrav. Der sammenlægges afdelinger og enheder som aldrig før. Det giver mulighed for besparelser, et tættere samarbejde og bedre udnyttelse af ressourcer og spidskompetencer på tværs. Der er indlysende muligheder, men også bemærkelsesværdige faldgruber, når en ledere får flere enheder under sig.
Forleden, under en coaching, fortalte en leder, der netop havde fået endnu en afdeling under sin ledelse, at hun var lidt bekymret for, hvordan hun kunne levere god, nærværende ledelse, når hun i højere grad skulle levere den på afstand:
Hvordan sikrer jeg at medarbejderne træffer kloge beslutninger, på en god måde, når jeg ikke er der? Hvad skal de gøre, hvis situationer tilspidses, når jeg ikke kan tage over ligesom tidligere? Er der mon vigtige opgaver, der ikke bliver taget vare på?
Lederen forestillede sig at hun i coachingen kunne regne svarende ud, og på den måde vende tilbage og fortælle sine medarbejdere, hvordan de skulle håndtere deres opgaveløsning og samarbejde, når hun ikke var på matriklen. Det kunne hun sikkert også. Men det bliver med risiko for at de foreslående løsninger har relativt lidt at gøre med de oplevede udfordringer, som de opleves af medarbejderne i praksis. For dem har man som leder ikke oplevet.
Hvis I vil frisætte organisationens potentialer, kan lederen integrere medarbejderne i den ledelsesopgave, det er at levere kloge svar på, hvad der kendetegner nærværende ledelse på afstand.
Lederen kan stille medarbejderne opgaven: Vi skal have udviklet en fælles praksis for afdelingen, så den fungerer optimalt, uanset hvor jeg befinder mig. Derefter samskaber medarbejderne kloge idéer til, hvad det kræver for at komme i mål. Idéerne bruges som afsæt til at kvalificere lederens endelige beslutning.
Der skal en håndfuld procestekniske greb til at skabe en præcis og udbytterig samtale. Men det første skridt på vejen er erkendelsen af at de kloge svar samskabes, når medarbejdernes faglige perspektiv, store erfaring og kendskab til praksis forbindes med ledelsesperspektivets tværgående og langsigtede blik for mål, ressourcer og strategi. I dette møde opstår mulighederne for at udvikle kloge, kreative svar på, hvad der kendetegner nærværende ledelse på afstand for jeres enhed.
/Lykke