Følelser smitter – og hvad så!

Uden følelser - ingen forandring
— Arne Næss

Af Maria Krüger Michaelsen

Følelser smitter

Følelser i organisationer stiller krav til dig som leder og til din ledelse. Rigtig mange ting vil være nemmere, hvis ikke de ”satans” følelser fra tid til anden udfordrer os selv, samarbejdet med kolleger, vores motivation og evne til at præstere - blot for at nævne nogle udfordringer. Min intention med bloggen er, ved hjælp af 5 opmærksomheder, give dig refleksion til hvad det kalder på i dit lederskab og din organisation:

  • Skal du blive med dus med dine følelser?

  • Tager du ansvar for dine egne følelser?

  • Kan du låne din ro ud til medarbejderne eller går du med op?

  • Voksen-hjerner har også brug for ro, rammer og regelmæssighed!

  • Leg og glæde er vigtig for udvikling!

Følelser er en del af det at være menneske og hænger uløseligt sammen med vores professionelle liv, hvad enten vi vil det eller ej. Jeg oplever, at nogle ledere ikke accepterer, når egne og/eller medarbejderes følelser kommer i udbrud i organisationen. Det er uprofessionelt, og vi burde være i stand til at håndtere vores følelser, som en leder udtrykte det. Det handler om at accepterer de følelser der er i spil i organisationen, mellem mennesker - forholde os til dem og handle derefter.

Følelser rumsterer hele tiden og finder forskellige former og udtryk i organisationer. Følelser er drivkraften for udvikling, engagement og motivation. De er med til at booste kreativitet og vores evne til at være innovative, omstillings- og forandringsparate. Følelser kan dog også have et andet og negativt udtryk, hvis vi ikke møder dem og lære at håndtere dem. I så fald kan følelser agere som dræne for en organisations energi, være afsæt for samarbejdsvanskeligheder, konflikter og i værste fald få den betydning, at vi ikke kan løse vores kerneopgave godt nok.

Den norske filosof Arne Næss, sætter meget fin ord på, hvad vi med fordel kan tænke om følelsernes plads i (arbejds-) livet: “Følelser er ikke noget vi skal slippe af med, vi skal i stedet blive klogere og lære af dem.”

Spørgsmålet er derfor, hvor klog er du på dine følelser ?

Følelser handler
om det rum de
bliver leveret i

For det første

…kan det være en god idé at blive dus med dit eget indre følelsesliv.

Når du bliver dus med dit indre følelsesliv, så er det nemmere at navigere blandt de forskellige følelser der kommer til udtryk frem for, at de styrer dig. Det siges, at følelser er en god tjener, men en skidt herre.

Så længe følelser gemmes væk eller undertrykkes, jo større risiko er der for “at låget ryger af”, og det sker ofte på det mest ubelejlige tidspunkt. Kender du det? Noget bygger sig op indeni dig, og ud af det blå kan der ryge “en finke af panden”! Jeg har prøvet det, bevares. Jeg skal hilse at sige, at jeg efterfølgende blev overrasket over voldsomheden af min reaktion. Nogen vil måske kalde det en overreaktion, og jeg kan være tilbøjelig til at give dem ret. Min pointe er, at jo mere dus du er med din følelse, jo bedre bliver du i stand til at acceptere den, få forhånden og handle konstruktivt på den.

Den der tager ansvar kan påvirke
— Bo Hejlskou

For det andet

Det handler om, at du accepterer og forholder dig til, at det alene er dig der til enhver tid kan påvirke den relation, som du er en del af. Dine følelser er med andre ord dit ansvar.

Det handler derfor om, at du tager ansvar, mærker efter og får sat ord på dine følelser. Det giver dig mulighed for at regulere intensiteten af dine følelser og minimere risikoen for, at kapre gode kollegers gode humør og engagement med dit indre følelsesliv.

61867999.jpg

Dine følelser smitter af på dine medarbejdere, både når du er rolig og når du ikke er.

For det tredje

…kan det være virksomt at tænke, at du kan ”låne” din indre ro og balance ud til gode kolleger.

Vi ved, at følelser smitter - på godt og ondt. Din opgave er derfor, at få skabt en indre ro, som du kan smitte dine kolleger med i din organisation, og det er ikke helt så nemt som det lyder. Det handler om at finde den følelsesmæssige rytme i situationen. Rytmen kan både blive for hurtig eller for langsom. Derfor handler det om at finde beatet, og hvis du oplever at følelserne stikker af, så er tempoet måske for højt. Find melodien afstemt med dit indre følelsesliv og det situationen kalder på. Skab ro, vær generøs og lån gerne din indre ro og balancer ud til dine kollegaer. Følelser kan reguleres - og det er altid nemmest at regulere egne følelser. At regulere andres er ofte hajfyldt farvand.

For det fjerde

Tænk på at ro, rammer og regelmæssighed ikke kun er vigtige lærersætninger i børneopdragelse og for børne-hjerner — men også sundt for voksen-hjerner.

Alle organisationer arbejder med udvikling og forandring. Det er et vilkår. Implementering af nye standarder, nedbrydning af strukturer, rolleforståelse og organiseringsformer for blot at nævne nogle. Der afprøves bl.a. nye strukturer, systemer, organisationsformer, rolle - og det hele udspiller sig i rum, hvor følelser kan opleves får frit spil. Det handler om hurtigt og effektivt at få skabt genskabt og måske nytænkt nye rutiner og ritualer i organisationen - og skabe den nødvendige rammesætning for, at vi kan fokusere på meningsskabelse, motivation og engagement - og i den proces holde vores indre følelsesliv i ro - bl.a. gennem evnen til selv-kontrol.

Vi mennesker gør alt, hvad vi kan for at bevare selvkontrollen. Oplever vi, at vores integritet og mulighed for kontrol udfordres går vi ofte i forsvar, og følelserne får frit løb. Følelser i forsvar er ofte af de mere destruktive af slagsen. En vigtig opgave er derfor at være rammesættende, meningsskabende og skabe ro i organisationen. Det giver mulighed for at vi skabe balancer mellem hjerne og hjerte - mellem tanker og følelser.

For det femte - husk at grine

Grin af dig selv og grin med hinanden. Lad endelig humoren, den kærlige og venlige af slagsen, hjælpe i de situationer, hvor noget er på vej til at løbe af sporet – hvad enten det er dig eller den anden. Det er ikke det samme som, at vi ikke er alvorlige og blot camouflere en udfordring ved hjælp af en joke eller en ”sjov bemærkning. Nogle gange sniger der sig alvor ind i samarbejdet mellem mennesker, hvor der ikke er plads til grin. Jeg har oplevet kolleger sige til hinanden; “Vi griner for lidt, der er for lidt smil og glæde”. Det er aldrig godt. Selv voksne hjerner har brug for lethed og energi i hverdagen. En måde at få det på er et godt grin og humor. Latter smitter faktisk også ;-).  Så min opfordring til dig, vær´ generøs med dine smil, det kommer helt sikkert igen!